98607
Book
In basket
Czym jest dobro? Na tak postawione pytanie należałoby odpowiedzieć – a kto pyta? Nie ma bowiem jednoznacznej definicji dobra. Jego zdefiniowanie zależy od dziedziny działalności odpowiadającego. Czym innym będzie dobro dla filozofa, czym innym dla teologa, czym innym dla psychologa, socjologa, etyka czy pedagoga. Może być ono definiowane jako: cnota, życie, szczęście, przyjemność, piękno lub harmonia, prawda lub świętość. Może być określane jako wartość pozytywna, pożądana, jako zgodność działania z naturą człowieka. W ostateczności możemy dobro rozumieć jako zaprzeczenie zła. […] Zło, według dzieci, wyróżnia się przede wszystkim skłonnością do krzywdzenia innych ludzi i zadawania im bólu. Dobro z kolei – z chęcią niesienia pomocy innym oraz poczuciem bezpieczeństwa. Dzieci przypisują pojęciom dobra i zła silne cechy emocjonalne, takie jak smutek, ból i cierpienie w przypadku zła oraz miłość, troska i przyjaźń w przypadku dobra. Wiążą je również z takimi wartościami, jak poczucie bezpieczeństwa i możliwość współżycia z innymi ludźmi. […] Dobro jest dla dzieci wartością bardzo ważną i rozumieją jej konieczność dla współistnienia z innymi, zapewnienia bezpieczeństwa, możliwości zawierania przyjaźni. Z kolei zło stanowi zjawisko jednoznacznie niepożądane. Przypisują im dużą wagę – praktycznie wszystkie z nich chcą być dobre oraz obawiają się zła. (Fragment artykułu Bożeny Muchackiej i Katarzyny Żądło) (Z okł.)
Availability:
Filia Magdalena
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia przy pracach.
Funding information note
Publikacja sfinansowana przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Language note
Część prac w języku angielskim. Streszczenie w języku angielskim.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again