Sorting
Source
Katalog zbiorów
(4)
IBUK Libra
(2)
Form of Work
Książki
(4)
Publikacje fachowe
(4)
E-booki
(2)
Status
available
(3)
unavailable
(1)
Branch
Czytelnia główna
(1)
Biblioteka Naukowo-Techniczna
(3)
Author
Jendrasik Marta
(2)
Krawczyk Rafał
(2)
Krukowska Jadwiga
(2)
Kryczka Sebastian
(2)
Kuźniar Aleksander P
(2)
Lenart Bożena
(2)
Nowacka Izabela
(2)
Organa Maurycy
(2)
Pigulski Mariusz
(2)
Podgórska Małgorzata (prawnik)
(2)
Rotkiewicz Marek
(2)
Salamon Aldona
(2)
Skałkowski Marek
(2)
Wrońska-Zblewska Katarzyna
(2)
Ziarno Jakub
(2)
Łukaszewska Anna
(2)
Gałecka Maria (prawnik)
(1)
Goliszewska-Chojdak Bożena
(1)
Jeżek Przemysław
(1)
Motowilczuk Izabela
(1)
Sztabińska Jadwiga
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(5)
Time Period of Creation
2001-
(4)
Country
Poland
(6)
Language
Polish
(6)
Audience Group
Główni księgowi
(1)
Księgowi
(1)
Pracodawcy
(1)
Subject
Prawo pracy
(2)
Emerytura
(1)
Rachunkowość budżetowa
(1)
Sektor publiczny
(1)
Wiek emerytalny
(1)
Środki trwałe
(1)
Subject: time
2001-
(4)
Subject: place
Polska
(4)
Genre/Form
Poradnik
(2)
Komentarz do ustawy
(1)
Komentarz prawny
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Wzory dokumentów
(1)
Domain
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
6 results Filter
Book
In basket
(Prawo Pracy)
W związku z obniżeniem wieku emerytalnego od 1 października 2017 r. warunki do przyznania emerytury spełni dodatkowa duża grupa ubezpieczonych (m.in. pracowników i zleceniobiorców). To osoby, które w myśl obecnych regulacji nie mogłyby jeszcze uzyskać emerytury, gdyż obecnie nie spełniłyby określonych warunków. Ta sytuacja spowoduje, że płatnicy składek zatrudniający takie osoby będą obciążeni koniecznością wystawiania dokumentów potwierdzających staż i wysokość zarobków. Warto więc przypomnieć najważniejsze zasady wypełniania dokumentów niezbędnych do przyznania emerytury, a także obowiązki, jakie (i kiedy) mają płatnicy wobec ubezpieczonych. Niniejsza publikacja w przystępny sposób przedstawia zmiany w powszechnym systemie emerytalnym będące konsekwencją nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Najistotniejsze z tych zmian to: obniżenie powszechnego wieku emerytalnego, tj. 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, możliwość wyboru przez nauczycieli między emeryturą powszechną a obowiązującą obecnie wcześniejszą emeryturą przyznawaną na podstawie Karty Nauczyciela, likwidacja emerytury częściowej, wcześniejsze uzyskanie przez kobiety okresowej emerytury kapitałowej (II filar - OFE), zagwarantowanie ochrony przedemerytalnej do czasu ukończenia odpowiednio podwyższonego wieku emerytalnego, obniżenie wieku emerytalnego dla sędziów sądów powszechnych i Sądu Najwyższego, a także dla prokuratorów. Ponadto książka zawiera istotne informacje dla pracodawców/zleceniodawców, którzy zatrudniają lub chcieliby zatrudnić osoby uprawnione do emerytury, renty bądź innego świadczenia. Jaki rodzaj umowy jest w tym przypadku najbardziej korzystny? Jakie obowiązki informacyjne ma płatnik składek wobec ZUS, jeśli zatrudni emeryta lub rencistę? Na te i inne pytania można znaleźć odpowiedź w niniejszej publikacji. (Rec. Wydawn.)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Naukowo-Techniczna
There are copies available to loan: sygn. 34 (1 egz.)
Book
In basket
(Prawo Pracy)
Publikacja „Kodeks pracy 2017” zawiera aktualną treść ustawy oraz praktyczny komentarz do każdego działu Kodeksu pracy ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych zmian, które weszły w życie w 2017 r. Komentarz został przygotowany przez autorów-praktyków. Pomocą w zrozumieniu i stosowaniu nowych rozwiązań prawnych są liczne przykłady, wzory dokumentów oraz tabelaryczne zestawienia. Od 1 września 2017 r. weszły w życie zmiany do Kodeksu pracy spowodowane reorganizacją struktury szkolnej. Związane są one m.in. z likwidacją gimnazjów i powrotem do ośmioletniej szkoły podstawowej. Wprowadzone zmiany dostosowują przepisy Kodeksu pracy do nowych przepisów - ustawy Prawo oświatowe w zakresie możliwości zatrudnienia pracownika młodocianego. Zamiast ukończenia gimnazjum warunkiem zatrudnienia tych osób będzie ukończenie ośmioletniej szkoły podstawowej. Ponadto od 1 stycznia 2017 r. weszły w życie zmiany w Kodeksie pracy, które ułatwiają funkcjonowanie pracodawcom. Zmienione zostały bowiem przepisy dotyczące wprowadzania regulaminów pracy i wynagradzania. Po zmianach regulamin pracy i wynagradzania muszą posiadać pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników. Dotychczas konieczność ich wprowadzania dotyczyła pracodawców zatrudniających przynajmniej 20 pracowników. Zatem duża grupa pracodawców nie musi już posiadać regulaminu pracy i wynagradzania. Od 1 stycznia 2017 r. uproszczono również zasady wydawania świadectw pracy. Po zmianie przepisów obowiązkiem pracodawcy jest - podobnie jak dotychczas, niezwłoczne wydanie pracownikowi świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Wyjątkiem od tej zasady są przypadki zawarcia z tym samym pracownikiem kolejnej umowy o pracę w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy. Wówczas pracodawca ma obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy tylko na jego wniosek. Do publikacji dołączony został suplement omawiający najnowsze zmiany w zawieraniu umów z pracownicą w ciąży. Od 1 czerwca 2017 r. wprowadzono zapis, że przedłużenie umowy z pracownicą w ciąży do dnia porodu nie podlega limitom, które dotyczą umów na czas określony. Zatem takie przedłużenie umowy może spowodować przekroczenie 33-miesięcznego okresu trwania umowy na czas określony. Ponadto w przypadku zawarcia kolejnej umowy na czas określony z pracownicą w ciąży do dnia porodu, umowa ta może naruszać limit dopuszczalnych 3 umów na czas określony. (Rec. Wydawn.)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Naukowo-Techniczna
There are copies available to loan: sygn. 349.2 (1 egz.)
Book
In basket
(Prawo Pracy)
Publikacja "Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami" zawiera aktualną treść ustawy oraz praktyczny komentarz do każdego działu Kodeksu pracy ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych zmian. W publikacji omówione zostały m.in.: wchodzące w życie od 1 marca 2018 r. zmiany dotyczące zakazu pracy w placówkach handlowych - wprowadzono zakaz pracy w handlu w niedziele i święta, a jednocześnie przewidziane zostały liczne wyjątki w tym zakresie; nowe zasady ochrony przedemerytalnej pracowników - prawo do ochrony przed zwolnieniem z pracy uzyskały osoby, które nabyły uprawnienia emerytalne na skutek obniżenia wieku emerytalnego; nowe wykazy prac wzbronionych pracownicom w ciąży i karmiącym dziecko piersią -pracownice w ciąży mogą pracować przy monitorach ekranowych maksymalnie 8 godzin na dobę, przy czym po 50 minutach takiej pracy powinny mieć 10-minutową przerwę; zmienione zasady limitowania umów na czas określony - w przypadku pracownic, z którymi przedłużono umowę na czas określony do dnia porodu, nie obowiązują limity dotyczące liczby oraz długości umów na czas określony. Komentarz został przygotowany przez autorów-praktyków. Pomocą w zrozumieniu i stosowaniu nowych rozwiązań prawnych są liczne przykłady, wzory dokumentów oraz tabelaryczne zestawienia. (Rec. Wydawn.)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
All copies are currently on loan: sygn. P-195 (1 egz.)
Book
In basket
Na okładce: Uwzględnia KSR nr 11.
W publikacji przedstawiono zasady nabywania, zbywania, likwidacji, amortyzowania i umarzania oraz dokumentowania środków trwałych, a także ujmowania tych operacji w księgach rachunkowych. Uwzględniono przy tym postanowienia KSR 11 oraz najnowszego Stanowiska KSR w sprawie użytkowania wieczystego. Całość ilustrują liczne przykłady z praktyki. W części I i II omówione są zagadnienia będące przedmiotem standaryzacji, dotyczące ujmowania środków trwałych oraz ich amortyzowania do celów bilansowych. Praktyczne zastosowanie tych reguł przedstawiono na przykładach operacji występujących w jednostkach organizacyjnych sektora publicznego. Z książki można m.in. dowiedzieć się: ● jakie są zasady uznawania składnika majątkowego za środek trwały, z zastosowaniem kryteriów: postaci środka trwałego, okresu ekonomicznej użyteczności, kompletności i zdatności do użytkowania, przeznaczenia na własne potrzeby jednostki, wartości istotnej, ● jak tworzy się obiekty inwentarzowe środków trwałych, ● jak prawidłowo ustala się wartość początkową środków trwałych w cenie nabycia, kosztach wytworzenia, wartości szacowanej, ● w jaki sposób dokonywać zmian wartości początkowej i granic obiektów środków trwałych w trakcie ich użytkowania, ● jak rozliczać nakłady ponoszone na środki trwałe w trakcie ich użytkowania, ● kiedy należy zaprzestać ujmowania środków trwałych w ewidencji księgowej, ● jakie są zasady przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych metodami spisu z natury i weryfikacji zapisów księgowych z dokumentacją źródłową, ● czym różnią się pojęcia: amortyzacja i umorzenie, a także - amortyzacja bilansowa i podatkowa, ● jaka wartość podlega amortyzacji, ● jakie są podstawowe metody amortyzacji, ● w jaki sposób ustala się indywidualne stawki amortyzacyjne dla środków trwałych, ● jakie zasady obowiązują przy dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych od zbiorczych obiektów inwentarzowych środków trwałych, ● jakie są dozwolone uproszczenia w zakresie amortyzacji, ● na jakich zasadach następuje wznowienie amortyzacji całkowicie umorzonych środków trwałych, ● jakie są zasady dokonywania weryfikacji okresów i stawek amortyzacyjnych. W części III zostały natomiast omówione - krok po kroku - zasady przeprowadzania, dokumentowania i ujmowania w ewidencji księgowej operacji gospodarczych dotyczących środków trwałych, charakterystycznych dla różnych typów jednostek organizacyjnych sektora publicznego. Z tej części można dowiedzieć się m.in.: ● w jaki sposób należy prawidłowo wyposażać w mienie nieruchome jednostki sektora finansów publicznych i jak dokumentować przeprowadzane w tym zakresie operacje, które dotyczą środków trwałych będących nieruchomościami (w szczególności omówione zostały sposoby ewidencjonowania oddania nieruchomości w trwały zarząd i użytkowanie wieczyste), ● jak prawidłowo ujmować środki trwałe jednostek obsługujących i obsługiwanych w razie zorganizowania CUW, ● jakich czynności należy dokonać, aby doprowadzić ewidencję księgową środków trwałych stanowiących nieruchomości (gruntów, budynków, budowli) do stanu zgodnego ze stanem faktycznym, ● jak właściwie ujmować nakłady na ulepszenie obcych środków trwałych, ● jak ustalić procedury kontroli zarządczej w zakresie ustalania planów finansowych jednostek, aby uniknąć błędów dotyczących nieprawidłowego klasyfikowania wydatków na nabycie, ulepszenie, bieżące utrzymanie i remonty środków trwałych, ● jak przeprowadzać i dokumentować spis z natury środków trwałych zgodnie z zaleceniami KSR 11, ● na co należy zwrócić szczególną uwagę w jednostkach, które zdecydują się na przyjęcie Stanowiska KSR dotyczącego użytkowania wieczystego i dokonywanie odpisów z tytułu trwałej utraty wartości od gruntów oddanych w użytkowanie wieczyste. Dla omawianych przypadków są przedstawione wzory wypełnionych dokumentów księgowych oraz sposoby korygowania najczęstszych nieprawidłowości spotykanych w ewidencji środków trwałych w jednostkach tego sektora. (Rec. Wydawn.)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Naukowo-Techniczna
There are copies available to loan: sygn. 657 (1 egz.)
E-book
In basket
Publikacja wskazuje, jaką formę zatrudnienia warto zastosować, jeżeli pracodawca nie chce zawierać umowy o pracę. W publikacji zostały omówione plusy i minusy zatrudnienia na podstawie: - umowy zlecenia, - umowy o dzieło, - kontraktu menedżerskiego, - umowy o pracę tymczasową, - umowy o staż. Z publikacji Czytelnik dowie się również, jakie są obowiązki zleceniodawców od 1 stycznia 2017 r. w zakresie zapewniania płacy minimalnej osobom pracującym na podstawie umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, a także jakiego rodzaju prace mogą być wykonywane na podstawie umowy o dzieło. Korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania poszczególnych form zatrudnienia zostały zobrazowane na praktycznych przykładach.
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Informacja jak otrzymać kod PIN znajduje się na stronie internetowej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gorlicach: Zasoby dostępne online
E-book
In basket
Form of Work
Genre/Form
„Kodeks pracy 2022. Praktyczny komentarz z przykładami” to kompleksowe i przystępne objaśnienie wszystkich przepisów podstawowego aktu prawnego w zakresie prawa pracy. Najnowsze wydanie publikacji – cieszącej się od lat uznaniem Czytelników – przedstawia aktualne rozwiązania w zakresie prawa pracy obowiązujące w czasie pandemii COVID-19. Komentarz uwzględnia również najnowsze regulacje w zakresie prawa pracy wchodzące w życie w 2022 r. Omówiono w nim m.in.: ? zmiany w zakresie naliczania wynagrodzeń wprowadzone przez Polski Ład, ? nowe obowiązki pracodawców w zakresie ochrony sygnalistów, ? zmiany w zasadach wykonywania pracy w niedziele w placówkach handlowych. Publikacja zawiera aktualną treść przepisów oraz kompleksowy i praktyczny komentarz do każdego działu Kodeksu pracy. Najtrudniejsze zagadnienia zostały omówione na przykładach. Autorami książki są praktycy, mający wieloletnie doświadczenie w stosowaniu przepisów kadrowych. Jest to obowiązkowa lektura dla każdego specjalisty w zakresie prawa pracy. Książka zawiera najbardziej praktyczny komentarz do Kodeksu pracy dostępny na rynku.
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Informacja jak otrzymać kod PIN znajduje się na stronie internetowej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gorlicach: Zasoby dostępne online
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again