5 wyników
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kunsthistorisches Museum, Wiedeń / [teksty Susanna Liscia ; tł. Justyna Wesołowska]. - Warszawa : HPS, cop. 2007. - 141, [1] s. : il. kolor. ; 24 cm.
(Wielkie Muzea)
Dod. do dz. Rzeczypospolita.
Christian von Mechel, historyk sztuki i twórca nowego systemu porządkowania bogatych zbiorów dynastii Habsburgów, pisał w 1783 roku we wstępie do pierwszego katalogu - przewodnika po galerii Pałacu Belwederskiego: "Naszym celem było wykorzystanie tego pięknego budynku (...) w taki sposób, by kolekcja stała się źródłem wiedzy i kultury oraz, na ile to możliwe, żywą historią sztuki. Tak wielki zbiór, którego głównym celem jest edukacja, dopiero później rozrywka, przypomina bogatą bibliotekę. Żądny wiedzy czytelnik może w niej znaleźć dzieła każdego gatunku i z każdej epoki, i to nie tylko te doskonałe." (Fragment wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia - wypożyczenia krótkoterminowe
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sztuka baroku i klasycyzmu / Pierre Cabanne ; [tł. Beata Geppert]. - Warszawa : Rzeczpospolita : HPS, cop. 2007. - 143, [1] s. : il. kolor. ; 26 cm.
(Klasycy Sztuki ; 47)
Tyt. oryg.: L'Art classique et le baroque.
Barok i klasycyzm podzieliły między siebie Europę XVII wieku. Zrodzony we Włoszech, w wyniku dążenia Kościoła do ożywienia wiary katolickiej, barok czasów kontrreformacji cechuje upodobanie do krzywizn, niespokojnych kompozycji, przeładowania, ruchu, natłoku postaci wykraczających poza ramy i obejmujących w posiadanie całe otoczenie. Natomiast klasycyzm preferuje linie proste, surowość, powściągliwość i rozum. Klasycyzm - wyrażający się przede wszystkim w architekturze, tak jak barok odnajdował się w malarstwie i sztukach dekoratorskich - to zjawisko typowo francuskie, w przeciwieństwie do międzynarodowego charakteru baroku, rozwijającego się przede wszystkim we Włoszech, ale również w Hiszpanii, Flandrii, Niemczech i Ameryce Południowej. Książka Cabanne'a pokazuje, że pomimo znacznych rozbieżności, oba te nurty wyrażają podobną chęć przedstawiania rzeczywistości w celu wychwalania czy to potęgi monarchy, czy też potęgi Kościoła. (Z okł.)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sztuka renesansu / Gérard Legrand ; [tł. Ewa Pfeifer]. - Warszawa : Rzeczpospolita : HPS, 2007. - 143, [1] s. : il. ; 26 cm.
(Klasycy Sztuki ; 46)
Tyt. oryg.: Art de la Renaissance.
Kolebką renesansu była w XV wieku Toskania, skąd rozprzestrzenił się on najpierw na całe Włochy, a następnie wywarł wpływ na kulturę i sztukę europejską. Renesans, zjawisko rewolucyjne w historii myśli, odciął się od wartości średniowiecznych, znajdując oparcie w nawiązaniu do ponownie odkrytej myśli starożytnej. Wywodząc się z humanizmu, umieścił człowieka w centrum uwagi. W sztuce renesansu podejmującej sprawy swojej epoki znalazł odbicie obraz społeczeństwa coraz bardziej zlaicyzowanego. Sztuka renesansu stanowiła też symbol i narzędzie różnego rodzaju władzy dające jej możliwość prezentowania swej hegemonii i bogactwa. Renesansowe dzieła są świadectwem czasów, kiedy granice między różnymi dyscyplinami, naukami i dziedzinami sztuki nie były tak wyraźne jak dziś. Malarze byli zarazem rzeźbiarzami i architektami, jak Michał Anioł, bądź też inżynierami i uczonymi, jak Piero della Francesca i Leonardo da Vinci. Jako wyraz rewolucji artystycznej sztuka renesansu nie stanowiła monolitu. Dwa wieki rozwoju prowadziły do wynalezienia perspektywy do manierystycznych deformacji Pontorma i Parmigianina. Renesans znalazł specyficzny wyraz we Francji (szkoła Fontainebleau), w Niderlandach (Bruegel Starszy i Quentin Metsys), w Anglii oraz Niemczech (Durer). Wreszcie, renesans po raz pierwszy od czasów starożytnych uznał przynajmniej równorzędną, jeśli nie wyższą, pozycję artysty w społeczeństwie, otwierając tym samym drogę do współczesnej koncepcji sztuki. (Z okł.)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sztuka romantyzmu / Gérard Legrand ; [tł. Igor Waleńczak]. - Warszawa : Rzeczpospolita : HPS, cop. 2007. - 143, [1] s. : il. kolor. ; 26 cm.
(Klasycy Sztuki ; 48)
Sztuka romantyzmu pojawia się jednocześnie w Niemczech, Anglii i w prądach intelektualnych wyrosłych z rewolucji francuskiej. Panuje w całej Europie przez pierwszą połowę XIX wieku. Wyłania się ze sprzeczności epoki, którą cechuje jednocześnie neoklasycyzm, nawrót zainteresowania narodowymi zabytkami, wpływ rodzącej się właśnie powieści, powrót do natury. Sztuka romantyzmu podkreśla ścisły związek romantyzmu z politycznym i społecznym kontekstem epoki. Pokazuje, w jaki sposób chęć poświęcenia się swojej sztuce i ludzkości popycha artystów romantycznych poza granice akademizmu. O ile malarze - od Caspara Davida Friedricha po Turnera, poprzez Davida, Goyę, Gericaulta, Delacroix czy nawet Ingres'a - odgrywają pierwszoplanową rolę, graficy, jak Achille Deveria czy Gustave Dore, są również nierozerwalną częścią romantyzmu. "Romantyzm znajduje się jeszcze w procesie stwarzania się, ba, to właśnie jest jego właściwą istotą, że może on tylko wiecznie stawać się, nigdy nie dochodząc skończoności" - prorokował Schlegel. Zawierając w sobie ziarno artystycznej nowoczesności, romantyzm był bowiem w sztuce bardziej stanem ducha niż ukształtowanym ruchem. (Z okł.)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 7 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej